Το Facebook γίνεται μηχανή αναζήτησης! Τι σημαίνει αυτό για τα προσωπικά μας δεδομένα;
by Tom Simonite - MIT Technology Review reports
Περισσότεροι από ένα δισ. άνθρωποι επισκέπτονται σε τακτική βάση το Facebook, συνήθως για να δουν φωτογραφίες και μηνύματα που έχουν αναρτήσει οι φίλοι τους. Το Facebook ελπίζει να ενθαρρύνει παράλληλα ορισμένους από αυτούς να συνεισφέρουν στην «παγκόσμια κοινότητα»...
Ζητώντας από το χρήστη να συμβάλει καταχωρίζοντας δεδομένα, όπως τοποθεσίες μαγαζιών ή τίτλους βιβλίων, και ελέγχοντας ο ένας τις καταχωρίσεις του άλλου, το Facebook χτίζει ένα πλούσιο απόθεμα πληροφοριών, το οποίο μπορεί να κάνει το λογισμικό του «εξυπνότερο» και να βελτιώσει τη χρησιμότητα της μηχανής αναζήτησής του.
«Προσπαθούμε να αποτυπώσουμε τον πραγματικό κόσμο στο Facebook, έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να κάνει ιδιαίτερα περίπλοκες, αλλά και ταυτόχρονα εύστοχες αναζητήσεις», δηλώνει ο Μίτου Σινγκ, υπεύθυνος της ομάδας «entities» του Facebook, η οποία είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό μίας εφαρμογής που ονομάζεται «entity graph». Το entity graph είναι μία σχετικά άγνωστη εφαρμογή, που συνοδεύει το γνωστότερο social graph του Facebook, το οποίο αφορά ένα δισ. ανθρώπους και 150 δισ. συνδέσεις φίλων. Το entity graph συμπεριλαμβάνει τα πάντα - από τα εστιατόρια της Νέας Υόρκης μέχρι την έννοια της φιλοσοφίας και τις σχέσεις μεταξύ όλων αυτών.
Data bank
Αυτή η «αποθήκη πληροφοριών» θεωρείται ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του φιλόδοξου Graph Search του Facebook, μιας υπηρεσίας που ξεκίνησε να λειτουργεί τον περασμένο μήνα και είναι μέχρι στιγμής διαθέσιμη μόνο σε μία μερίδα χρηστών του κοινωνικού δικτύου.
Σε αντίθεση με μία συμβατική μηχανή αναζήτησης, το Graph Search είναι σχεδιασμένο να κατανοεί φράσεις που εισάγει ο χρήστης και έπειτα να εμφανίζει συγκεκριμένα αποτελέσματα, όπως άνθρωποι, μέρη, βιβλία ή ταινίες, αντί να εμφανίζει απλά μία σειρά από συνδέσμους διαφόρων ιστοσελίδων.
Το Facebook έχει ήδη συγκεντρώσει αυτόματα κάποιες πληροφορίες από στοιχεία του Wikipedia και από άλλες βάσεις δεδομένων. Ομως, καθώς γίνεται σαφές πως η εφαρμογή αυτή θα είναι καθοριστική για τη μηχανή αναζήτησης, ειδική έμφαση έχει δοθεί στην κινητοποίηση των εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών του κοινωνικού δικτύου για τη συμμετοχή τους στην ταξινόμηση πληροφοριών, κάτι σαν το web crawler της Google με σάρκα και οστά. «Μπορείς να συγκεντρώσεις και να ταξινομήσεις πληροφορίες μέχρι ένα σημείο», τονίζει ο Σινγκ και προσθέτει: «Από εκεί και έπειτα χρειάζεσαι τον κόσμο να σε βοηθήσει».
Φακέλωμα
Η ομάδα του Σινγκ έχει ανεβάσει εκατομμύρια καταχωρίσεις στο entity graph, παρακολουθώντας απλά τι κάνει ο κόσμος στο Facebook. Πληροφορίες, όπως πανεπιστήμια και εργοδότες, είναι γνωστές από τα στοιχεία που πληκτρολογεί ο χρήστης στο προφίλ του - επιχειρήσεις, ταινίες, τηλεοπτικοί χαρακτήρες και άλλες έννοιες είναι γνωστά από τα fan pages, που δημιουργούν οι χρήστες του Facebook.
Παροτρύνοντας τους χρήστες να επισημαίνουν τις διπλές καταχωρίσεις, επιτρέπει στο entity graph να κατανοεί τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους ο κόσμος μπορεί να αναφέρεται στο ίδιο πράγμα, για παράδειγμα πως το NPR και το National Public Radio είναι το ίδιο πράγμα.
Επίσης, αναλύοντας πολλά ιστορικά απασχόλησης στο σάιτ, επιτρέπει στη μηχανή αναζήτησης του Facebook να καταλαβαίνει πως μία αναζήτηση για «μηχανικούς λογισμικού» είναι η ίδια αναζήτηση με μία για «προγραμματιστές».
Το Facebook έχει βρει πολλούς τρόπους να ενθαρρύνει τον κόσμο να συνεισφέρει πιο άμεσα και αυτό αναμένεται να γίνει πιο έντονο, καθώς η νέα μέθοδος αναζήτησης αποκτά σημαντικότερο χαρακτήρα. Σελίδες για τοποθεσίες, όπως μουσεία ή μαγαζιά, έχουν πλέον συνδέσμους τροποποίησης που επιτρέπουν στους χρήστες να αλλάζουν ή να προσθέτουν πληροφορίες, όπως οι ώρες λειτουργίας, η διεύθυνση και στοιχεία επικοινωνίας. Η ομάδα του Σινγκ σχεδιάζει να ενσωματώσει αυτή τη λειτουργία σε ακόμα περισσότερες σελίδες, όπως αυτές ταινιών και βιβλίων, λέει ο Σινγκ.
via http://planet-greece.blogspot.com/search/label/%CE%A4%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1
Category:
Τεχνολογία